20 Απριλίου 2018
Ο Πρόεδρος κ. Νικόλαος Μαυρίκος παρευρέθηκε στο 3ο Διεθνές Συνέδριο με θέμα, «τα Λιμάνια, τις Θαλάσσιες Μεταφορές και τη Νησιωτικότητα», που διοργανώνεται από το Ενεργειακό και Περιβαλλοντικό Γραφείο Αιγαίου (ΕΠΕΓΑ) & το Δίκτυο Αειφόρων Νήσων ΔΑΦΝΗ που διοργανώθηκε στο Μέγαρο του Ε.Β.Ε.Π.
Ο Πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, κ. Β. Κορκίδης, επισήμανε ότι δυστυχώς, στα χρόνια που πέρασαν σημειώθηκαν σημαντικές καθυστερήσεις στην εκμετάλλευση των λιμανιών μας, με αποτέλεσμα να δοθεί χρόνος και χώρος, ώστε να αναπτυχθούν λιμάνια άλλων γειτονικών χωρών, παρά το γεγονός ότι η περιοχή μας έχει σημαντικό γεωγραφικό πλεονέκτημα για ανάπτυξη, κυρίως του Πειραιά, ως "hub port" πολλών μεγάλων ναυτιλιακών γραμμών. Η κατάσταση, ωστόσο, άρχισε να διαφοροποιείται σημαντικά μετά τη Σύμβαση Παραχώρησης για την απόκτηση του 67% του Ο.Λ.Π. από την Cosco Group. Σήμερα, μπορούμε να ισχυριστούμε με βεβαιότητα πως το λιμάνι του Πειραιά έχει εισέλθει σε μία νέα εποχή, καθώς είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος λιμένας σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο. Ενδεικτικά, αναφέρω ότι το λιμάνι του Πειραιά είναι πλέον έτοιμο να εξυπηρετήσει πλοία «γίγαντες των θαλασσών» χωρητικότητας 20.000+ TEUs.
Τα εμπορικά λιμάνια θα πρέπει να παρέχουν σύγχρονες υπηρεσίες για την ταχεία και ομαλή διακίνηση των φορτίων, παρέχοντας υψηλή παραγωγικότητα με τα ανάλογα μέσα, μείωση του χρόνου εξυπηρέτησης και παραμονής των πλοίων στους λιμένες, αξιοπιστία, εφαρμογή σύγχρονων τεχνολογικών συστημάτων, ανταγωνιστικά τιμολόγια παροχής υπηρεσιών, σύνδεση με οδικές αρτηρίες και σιδηροδρομικές γραμμές, απλοποίηση των τελωνειακών και λοιπών διατυπώσεων και διαδικασιών, αλλά και εφαρμογή ολοκληρωμένων προγραμμάτων Logistics. Και βέβαια, η εμπορική τους πολιτική να έχει σαφώς πελατοκεντρικό χαρακτήρα.
Όσον αφορά στο δεύτερο σκέλος του αποψινού Συνεδρίου, τις θαλάσσιες μεταφορές, θα ήθελα να επισημάνω ότι, η ναυτιλία είναι αναπόσπαστο μέρος της εφοδιαστικής αλυσίδας και των αλυσίδων αξίας (value chains) της ευρωπαϊκής οικονομίας. Αρκεί μονάχα να αναλογιστούμε πως, το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, και ειδικότερα το 90% του εξωτερικού εμπορίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και άνω του 40% του εσωτερικού της, διακινείται δια θαλάσσης, για να συνειδητοποιήσουμε όλοι πόσο εμφανής είναι αυτή η σχέση αλληλεξάρτησης της παγκόσμιας οικονομίας από τις θαλάσσιες μεταφορές. Προσωπικά, θεωρώ πως πρέπει να στοχεύσουμε σε μία ναυτιλία πιο καθαρή, πιο ασφαλή και πιο εύκολη. Για παράδειγμα, εάν λάβουμε υπόψη πως, μέχρι το 2025, όλα τα κύρια ευρωπαϊκά λιμάνια θα πρέπει να διαθέτουν υποδομές ανεφοδιασμού για LNG, καταλαβαίνουμε όλοι μας πόσο επιτακτική είναι η ανάγκη ανάπτυξης και χρηματοδότησής τους. Σημασία έχει να αναδειχθούν οι τρόποι μείωσης των ρύπων από τις μεταφορές, αλλά και του κόστους προμήθειας καυσίμων για τη ναυτιλία, προτάσσοντας το φυσικό αέριο ως βασικό οικολογικό καύσιμο μειωμένου κόστους για την ναυτιλία.